طراحی مرکز مطالعات آرایه های معماری با رویکرد زیبایی شناسی هندسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده امین نیک مرام
- استاد راهنما مسعود وحدت طلب احد نژاد ابراهیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده: از بین رفتن و کمرنگ شدن نقش آرایه های اصیل معماری در معماری امروز، طراحی مرکزی جهت مطالعه، آزمایش، تحقیق و بازآفرینی آرایه های اصیل معماری که با فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی گره خورده است را ضروری جلوه می دهد. مطالعات صورت گرفته در این زمینه، مشخص می کند که اکثر آرایه های به کاررفته در معماری اسلامی مخصوصاً معماری ایرانی از نوعی هندسه و تناسبات هم به صورت نمایان و هم به صورت پنهان در درون خود بهره برده اند؛ بنابراین رویکردی که در طراحی این مرکز اتخاذ گردیده، توجه به نوعی از زیبایی شناسی بوده که از هندسه برخاسته است. در راستای این هدف، پس از مطالعه ی آرایه های معماری ایرانی- اسلامی و بررسی و مطالعه ی نمونه های موجود و مشابه در این زمینه، طراحی مرکز مطالعات از دو جنبه مهم موردتوجه قرار گرفت. نخست از جنبه ی عملکردی و توجه به جنبه ی مطالعاتی و تحقیقاتی این مرکز و دیگر ازنظر کالبد و ظاهر، به معنای بهره مندی از الگوها و آرایه های هندسی در جداره ها و پوسته های ساختمان هم به جهت تأمین زیبایی، هم به عنوان سازه و هم به عنوان سایه بان جهت تأمین آسایش و کنترل نور. در گزینه های ارائه شده برای این مرکز، سعی گردید تا علاوه برداشتن عملکرد و شرایط آسایشی مناسب مراکز مطالعاتی در درون بنا، از هندسه نیز برای نمایش زیبایی هایی که نقوش هندسی در معماری ایرانی – اسلامی دارند، بهره گرفته شود. سایر معیارهایی که در ارزیابی آلترناتیوهای ارائه شده موردتوجه قرار گرفت، معیارهایی بودند که از مطالعات کتابخانه ای و همچنین تحلیل پرسشنامه هایی که درزمینه¬ی ویژگی های بصری موثر در خلق و ادراک زیبایی طراحی شده بودند به دست آمده است. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از: سادگی، تنوع، ریتم، پویایی، تناسبات، مقیاس و ... درنهایت کالبد اصلی برای این مرکز فرمی برگرفته از نقوش هندسی گره چینی بود که با اعمال تغییراتی توانست تا حدودی ازلحاظ دیداری ویژگی های فوق را رعایت کرده و پاسخگوی نیازهای این مرکز باشد. در طراحی پلان تلاش شده از تناسبات هندسی که در اکثر بناهای معماری ایرانی- اسلامی مشاهده می شود، بهره گرفته شود. همچنین در طراحی نما سعی گردیده از مفهوم ارسی که از عناصر محوری معماری ایرانی- اسلامی در ارتباط با نور و رنگ است، بهره برده شده است. از این عنصر به نحوی استفاده گردیده که علاوه بر تعریف و تأکید بر ورودی، با آفرینش نورها و بازتاب های رنگی که در طول روز در فضاهای داخلی و در شب هنگام در فضاهای بیرونی بر روی دیواره ها و کف مرکز بنا تلألو و درخشندگی پیدا می کنند، استفاده شود. هدف از طراحی این مرکز علاوه بر ایجاد مکانی برای مطالعه، تحقیق، آزمایش، حفظ و نگهداری و بحث و تبادل نظر در مورد آرایه های معماری، آفرینش یک نشانه ی شهری جهت باز زنده سازی شکل ها، الگوها و کالبدهای معماری ایرانی- اسلامی می باشد.
منابع مشابه
طراحی مرکز مطالعات معماری ایران با رویکرد باز شناسی ارزش های معماری سنتی کویری (استان سمنان)
بررسی ویزگی معماری سنتی کویری ایران
نشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا
احساسگرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگهای شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینیمالیسم مکتبی است که ترویج کمینهگرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرمهای هندسی و نیز استفاده از رنگهای خنثی چون سیاه و سفید ارائه میدهد. مینیمالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانهگرایی و تنوع رنگ است و احساس...
متن کاملطراحی معماری با رویکرد بیونیک، نمونه موردی طراحی پوسته های معماری با الهام از صدف آبالون
ساختار فیزیکی و سیستم های در حال توسعه در پاسخ به نیازهایی که در رابطه با جوامع و افراد به وجود می آیند، طراحی می شوند. پس از میلیون ها سال، اصول آموخته شده از طبیعت، به تصویب رسیده و به عنوان روش به جنبه های ساختاری و رفتار از طراحی می تواند در حل و فصل مشکلات کمک کند. در این راستا، چگونگی روند و مراحل الهام گیری از طبیعت برای دست یابی به یک محصول از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله ابتدا...
متن کاملمرکز مطالعات ارتقاء معماری با رویکرد به تکنولوژی
معماری هر زمان به منزل? آینه ای است که می توان در آن تمام خصوصیات باطنی آن زمان را مشاهده کرد. آثار کهن و ارزشمند معماری ایران، از پیشرفته ترین تکنولوژی زمان خود بهره برده اند، اما از اوایل قرن چهارده شمسی تاکنون معماران ایرانی کمتر موفق به نظریه پردازی و ابداعات اصیل شده اند و آنچه در ایران روی داده، غالباً به سبب عدم شناخت عمیق، به شکل نوعی تقلید بوده است. این دفتر در دو بخش مطالعات و طراحی تد...
15 صفحه اولبررسی آرایه های معماری گنبد علویان همدان
چکیدهآرایه ها و تزیینات وابسته به معماری در هنر و معماری اسلامی و ایرانی از جایگاه والا و شاخصی برخوردار هستند. شکوه و زیبایی معماری ایران به ویژه در دوران اسلامی، به تزیین و آرایه های آن بستگی دارد. تزییناتی چون آجرکاری، گچ بری، کاشی کاری، کتیبه نگاری و... در تمامی ادوار اسلامی رواج داشته و در هر دوره ای با امکانات و تحولات مختلف آن روزگاران پیش رفته است. هنرمندان مسلمان با بهر هگیری از انواع ...
متن کاملطراحی مرکز مطالعات وحدت اسلامی با رویکردی به معماری معناگرا
اتحاد شیعه و سنی همواره از مسائل مهم و اساسی در سیاست های منطقه ای و اسلامی بوده است. برای نائل آمدن به این مهم تلاش های متفاوتی انجام شده است.معماری نیز به نوبه خود می تواند در رسیدن به این مسئله به وسیله ایجاد هندسه های به روز و برگرفته از معماری اسلامی گامی بردارد. از طرفی معماری اسلامی در مسیر خودنمایی خود در گذشته و سنت باقی مانده است و خود را با پیشرفت جهانی نتوانسته هماهنگ کند.در این رسا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023